Internet Marketing

Is marketing op het Internet moeilijk? Als je bij internetmarketing alleen denkt aan banners dan is het erg makkelijk. Denk je breder dan banners dan wordt het al een stuk lastiger.

Met een goede analyse en de juiste aanpak komt men absoluut tot een bevredigend resultaat. Helaas gaat het bij het merendeel van de bedrijven al bij die goede analyse mis.

Bereik van internet
Gebruikers hebben de keuze uit een enorm aanbod aan websites en zullen dus zeer gemakkelijk wegsurfen. Een zeer populaire index zoals Yahoo, is in staat om 80 miljoen ‘page views’ per maand te verkopen, maar deze blijven slechts een paar seconden op de home page, waarna zij zeer snel in de subcategorieen verdwijnen. Pagina’s met een groot bereik en die in staat zijn bezoekers langer op de pagina te houden zijn zeldzamer en dus duurder, maar vaak wel veel gerichter.

Na het vaststellen van het doel dat u nastreeft met uw website, zoals het verstrekken van informatie, het verkrijgen van naamsbekendheid of het online verkopen van uw product, kan er gericht naar de doelgroep gekeken worden. Aan de hand van een gebruikers analyse zal een webvertising plan worden opgesteld en worden besproken. Dit plan kan bestaan uit online adverteren door middel van bijvoorbeeld banners, betaalde links en e-mailvertising of sponsoring van bepaalde sites.

Zoekgedrag doelgroep
Het is van cruciaal belang, te weten hoe uw doelgroep zich gedraagt op het internet. Soms kan het vrij voor de hand lijken te liggen, maar de manier waarop mensen hun informatie vinden kan in veel gevallen een omgekeerde wereld zijn. Een onderzoek naar manieren van zoeken kan van onschatbare waarde zijn en veel ‘waste’ aan advertentiekosten voorkomen.

Online communicatie en promotie
Met uw marktpositie, gegevens en plannen als uitgangspunt kunt u van eGate een praktisch online communicatievoorstel verwachten. Online communiceren vraagt om voortdurende actualiteit. Dat is maatwerk indien u tenminste meer ziet in het Internet dan een online reclamebord. Effectief online communiceren met nuttige, praktische marketing instrumenten kunnen veel besparingen opleveren.

Zoekmachine optimalisatie voor uw site
Zoekmachines zijn de gouden gidsen van het Internet. Staat u hoog op hun lijst, dan betekent dit dat uw site vaak geraadpleegd wordt. Bezoekers die via een zoekmachine binnenkomen zijn daadwerkelijk geïnteresseerd in uw diensten.

Zoekmachine positionering zo optimaal mogelijk
De websites die wij maken worden geoptimaliseerd om zo hoog mogelijk in zoekmachines geindexeerd te worden. Bovendien controleren wij regelmatig de positie ìn de zoekmachines. Hiermee bereiken wij meestal noteringen die tot tevredenheid stemmen. Zoekmachines bepalen echter zelf in welke mate de inhoud van uw site voldoet aan diverse inhoudelijke criteria. Dit bepaalt uiteindelijk de plaats die uw website inneemt in de noteringen van zoekmachines. Optimalisatie helpt een zoekmachine de juiste info te vinden en deze te indexeren in zijn resultaten.

Webvertising als web marketing
Hét grote voordeel van adverteren op Internet is de mogelijkheid een nauwkeurig bepaalde doelgroep te bereiken en de effectiviteit van uw acties direct te meten. U kunt de campagne gedurende een vastgestelde tijd laten verlopen en bepalen hoeveel pageviews u precies wenst.

Grofweg zijn er twee soorten webvertising te onderscheiden: brandingcampagnes (promoten van uw bedrijfsnaam en eventueel logo, zodat een zo groot mogelijk deel van uw doelgroep u gaat kennen) en verkoopcampagnes. Eén mogelijkheid is het huren van ‘zoekwoorden’ bij zoekmachines. Voordeel hiervan is de lage kosten per respons die kunnen worden gerealiseerd in verhouding tot andere direct-respons uitingen. En ook al wordt er niet op geklikt, het sorteert toch effect. Wel geldt dat de redactionele omgeving van de button of banner van essentieel belang is voor het succes ervan.

Een andere mogelijkheid is het plaatsen van links, buttons of banners op interessante pagina’s. Hiervoor gelden in in feite dezelfde criteria als voor een verkoopcampagne. Bepaal uw doelgroep en zoek daar passende sites bij.

Mogelijkheden als e-mailvertising zijn soms ook effectief. In bestaande nieuwsbrieven koopt u een stuk ruimte. Hierin kan dan een banner of gewoon informatieve tekst geplaatst worden. Op deze manier kunnen snel duizenden consumenten of bedrijven benaderd worden.

Meer weten?
Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden tot uw online communicatiestrategie nader te bespreken. U kunt hiertoe ook rechtstreeks contact opnemen per email met Rogier Mensink.